pátek 12. ledna 2018

Příběh - 25. KAPITOLA - Překvapení

Když druhý den po oslavě Anja vstávala, moc odpočatá nebyla. Celou noc jí hlavou šrotovalo, že přece není možné, aby její bratranec Karel nevěděl, jak nádhernou má dcerku. V tom se jí v hlavě zrodil úžasný nápad - Anje slíbila, že Kájovi ani jeho matce nic neřekne. Ale navštívit tetu a zkusit něco zjistit, to přece mohla.

Teta se přestěhovala do Lázeňské oázy, kde Andrea shodou okolností pracovala. Rozhodla se tedy, že ji odpoledne cestou domů navštíví. Během dne se tetě ohlásila, takže Eliška už ji čekala. „To je dost, že se taky ukážeš.“ uvítala ji teta, když se usadily na pohovce. „Já vím, je to hrůza, skoro denně jezdím prakticky kolem. Proto jsem i volala, abych zjistila, jak se máte.“ začala nenápadně Andrea.

Eliška jí tedy začala líčit, jak začala po smrti manžela nový život. Andrea ji trpělivě vyslechla a pak stočila hovor na Karla. „A co Kája? Už je pryč jak dlouho?“ Teta se na chvíli zamyslela. „Tak to bude už víc než rok a půl, co odjel. Panečku, to to letí!“ pokývala hlavou.

„Tý jo, tak to už je doba. A nevíš, kdy se plánuje vracet?“ vyptávala se dál Andy. „To netuším, drahoušku. Zatím tomu nic nenasvědčuje.“ pokrčila rameny Eliška.  „A to ani nepřijede domů na návštěvu?“ podivila se Andrea. „Víš, jak, má tam hodně práce, čas od času napíše krátký e-mail, že je v pořádku. To víš, je dospělý, má svůj život. Jela bych ho navštívit, ale jednak se tam prý pořád stěhuje, a navíc Ilonka je na tak dalekou cestu malá.“ povzdechla si Eliška. „Takže ty neznáš ani jeho adresu?“ žasla Andy.

V tom se ale ozvala poslední jmenovaná: „Tetoooo, pojď si hlát.“, takže Andrea jen zahlédla, jak její teta zakroutila hlavou, a už se věnovala malé holčičce, která ji tahala za nohu. „Ilonko, já už musím domů, ale příště si pohrajeme.“ objala to malé stvoření. „Další dítě, kterému budu muset vysvětlit, že jsme sestřenice.“ pomyslela si, když odcházela.

Z rozhovoru s tetou moc moudrá nebyla. Vlastně jí toho ani moc neřekla, ale přesto se jí něco nezdálo. Karel byl vždycky děsně ukecaný, kamarádský, jejich parta si byla hodně blízká a s Kájou byli kdysi jako sourozenci, býval u nich pečený vařený. Jí samotné se neozval, jak byl rok dlouhý, ale že tak málo komunikoval i se svou mámou, na něj prostě nesedělo. Musela si o tom promluvit s Anjou, byla tak nervózní, že dnes nečekala ani na vyzvání a vešla rovnou dovnitř. „Anjo,…sakra, ty záda…“ zastavila se až v chodbě, aby se protáhla.

„Ježiš, Andy, co tady děláš.“ zaslechla z místnosti. Když vešla Andrea dovnitř, zůstala jako opařená. Proti ní stála …. její babička?... ne, to nebylo možné, to asi bude omyl. „Překvapení!“ ozvala se nesměle ta žena.

To už se ale Andreji zatmělo před očima, šok a hormony udělaly své a onase skácela k zemi. Jen z dálky slyšela vyděšené hlasy a pak byl na chvíli klid. Anji s Clarou se podařilo dotáhnout ji na pohovku a čekaly, až přijde k sobě.

Když se Andrea probudila, byla pořád zmatená. „Jé, Anji, promiň, jsem ti tu asi vytuhla. Ale zdál se mi divný sen, že se vrátila babička.“ protahovala se. „To nebyl sen.“ ozvala se jí za zády Clara, která si v mobilu zatím pročítala, co se událo ve světě v době její nepřítomnosti.

„Andy, prosím tě promiň, dýchej, já ti to vysvětlím.“ strachovala se Anja, aby se jí znovu nesložila. „Já jsem mámu oživila, nedokázala jsem se smířit s tím, že by nepoznala Belu, víš.“ začala opatrně. Pak jí vylíčila celý příběh. Andrea poslouchala a přemýšlela, že nejspíš ještě spí. Ale nespala. Když Anja skončila, Andy vstala a přistoupila k babičce. „Takže, ty jsi teď normálně živá? Můžu si….sáhnout?“ zeptala se, pořád byla „mírně“ v šoku.

Andrea byla vědec, vymyslela už séra na vše možné, ale spíš byla zvyklá, že by mohla někoho zabít, než přivést k životu. Tohle prostě bylo proti vědě i přírodě. Když po chvíli začala zase logicky uvažovat, obrátila se k Anje. „Můžeš na slovíčko? Na zahradu, hned teď!“ vyzvala ji.

Čerstvý vzduch jí přivedl definitivně k sobě a hned se do své mladé tetičky pustila. „Anjo, ty ses úplně zbláznila, tohle není normální, to je proti všemu. Proboha, co tě to napadlo“ sršela na ni hromy blesky.

Anja se bála reakce okolí, ale takovou smršť nečekala. „Ájo, promiň. Vyvolala jsem jejího ducha, nemohla zpátky a Bela se jí začínala bát. Přece jsem ji nemohla odehnat. A to je tak zlé, chtít mít na chvíli zase mámu. Tys o tu svou nepřišla, ale já ji prakticky pořádně neměla.“ hájila se Anja.

„Vidíš to, když už mluvíš o mé mámě. Uvědomuješ si, že je už v letech? Že až se to dozví, může jí taky klepnout?“ připomněla Anje, teď už spíš nešťastně, než ve vzteku.
„Jo, toho se bojím, jak na to budou ségry reagovat.“ přiznala provinile Anja.

„Vůbec nevím, jak jim to říct.“ povzdechla si. Andrea se několikrát zhluboka nadechla. „Něco vymyslíme, půjdeme na to opatrně. Já je na to připravím někde na neutrální půdě, aby nemohly udělat scénu, a pak je sem přivedu.“ přemýšlela nahlas.
„Ty jsi zlatá.“ ulevilo se Anje. „Jo, já vím. A hlavně se do té doby zamkni, ať ti sem nemůže vtrhnout další blbec jako já.“
               
Když se vrátily dovnitř, začala si Andrea pomalu zvykat na myšlenku, že má zpět babičku. Z profesního zájmu vyzvídala, jaké je to v posmrtném životě. Bohužel babička si toho moc nepamatovala, po svém oživení měla vzpomínky na život po životě hodně zamlžené. „Tak tady se schovává moje pravnouče.“ dojímala se Clara nad bříškem své vnučky.

Nakonec se jí babička ještě omluvila za vzniklou situaci i za svoji dceru. „Zlatíčko, nezlob se na ni, myslela to dobře. Celou noc vymýšlela, jak vám to má říct, aby vás nevyděsila. Určitě nechtěla ohrozit tebe ani miminko.“ vysvětlovala Clara. „Vždyť já vím, babi. Anja je střelec, měla bych být zvyklá, ale to víš, hormony.“ Proč Andrea vlastně přišla, na to už po tom šoku zapomněla. 

Na druhý den, pozvala svoji mámu a tetu Elsu do kavárny. „Kde je Anja, nesehnala hlídání?“ zajímala se hned Elsa. „No, to tak úplně ne. Spíš s vámi o ní potřebuju mluvit.“ nadnesla Andrea.

„Je v pořádku? Nebo se snad něco děje s malou?“ strachovala se hned Sofia. „Né, mami, nic takového. Jen se to těžko vysvětluje.“ chytla se za hlavu a přemýšlela, jak začít. „Ona, Anja udělala něco neuvěřitelného. Tím myslím doslova neuvěřitelného. Takže mi slibte, že nebudete moc vyšilovat.“ požádala je.

Následně se jim pokusila popsat, co věděla, a skončila tím hlavním sdělením „Takže se jí podařilo přivést babičku Claru k životu.“
„Cože udělala? Řekla jsi právě, že naše matka žije???“ vyvalila oči Elsa. „To přece není možné.“

Ani Sofia vyprávění úplně neveřila. „Myslím, že bude nejlepší, když se o tom přesvědčíte na vlastní oči. Už na nás obě čekají.“ vyzvala nechápající ženy k odchodu. Když došly k Anje domů, Clara děvčata pozdravila. „Ahoj dcerunky, moje.“

Naštěstí vyprávění Andreji pomohlo k tomu, že s žádnou z nich to tentokrát nešvihlo. V šoku byly ale obě. Sofia začala nervózně přecházet po místnosti, až se najednou zastavila. „Zdá se mi to, nebo tam vážně sedí máma?“ obrátila se na sestru.
„Mami, vím, jak se cítíš, ale tohle se ti vážně nezdá.“ snažila se ji uklidnit Andrea.

Po další chvíli přecházení a pár panácích na uklidněnou se konečně byly schopny přivítat. „Mami, já…tak strašně ráda tě vidím.“ vzlykla Elsa.

„Dcerunko moje, já tebe taky. A děkuji ti za všechno, jak ses postarala o Anju. Moc dobře jsi mi ji vychovala.“ objala Clara svoji dceru.

I Sofia už nějak rozdýchala, co se stalo, a také měla radost, že matku opět vidí. Jen to pro ni bylo přece jen víc matoucí, než pro ostatní. „To je tak zvláštní, mami. A která z nás je vlastně teď starší.“ zamyslela se.

Byla to zajímavá otázka. Ale shodly se, že na tom nesejde. Než se tím trápit, raději si užijí čas, co získaly navíc. 

Žádné komentáře:

Okomentovat